štvrtok 20. júna 2013

Man of Steel (2013)



info:
IMDbČSFDRotten TomatoesFeeling Movies

Superman, tak ho volajú

Dvaja komiksoví mágovia spojili všetky svoje sily, aby vytvorili niečo, čo tu ešte nebolo. A podarilo sa im to. Ja osobne by som tento štýl nazval dokumentárny blockbuster. Zack Snyder (300, Watchmen) ako režisér a Christopher Nolan (Dark Knight, Inception) ako producent sľubovali skutočne veľa. A po spojení so scenáristom Davidom S. Goyerom (Dark Knight, Da Vinci’s Demons) a kameramanom Amirom Mokrim (Transformers) a po minutí 225 miliónov dolárov musel vzniknúť vizuálne nezabudnuteľný zážitok.


A o čom je dej? No predsa o Supermanovi. Doslovne. Keďže sa jedná o film typu REBORN, vraciame sa pomocou flashbackov k detstvu Kal-Ela, ale aj Clark Kenta. Po tom, ako Clarkov biologický otec Jor-El zistí, že sa ich rodný Krypton chystá zaniknúť, posadí novorodenca do lode a nastaví kurz Zem. Clark žije na našej planéte ako štvanec a každý si o ňom myslí, že je čudák. Keď konečne zistí pravdu o svojom živote a osude, prichádza na scénu hlavný záporák, generál Zod, ktorý si chce prisvojiť našu planétu a vytvoriť na nej nový Krypton.

Herecké obsadenie je nabité hollywoodskymi megahviezdami, ale aj vychádzajúcimi hviezdičkami. V hlavnej úlohe uvidíme Henryho Cavilla, ktorý na mňa urobil najväčší dojem v Tudorovcoch, otcov si strihli nestarnúci Gladiátor Russell Crowe s Bodyguardom na dôchodku Kevinom Costnerom. Duo z Daily Planet stvárnila Amy Adams ako pulitzerovkou ovenčená a nebojácna Lois Lane a Laurance Fishburne ako jej šéf Perry White. Michael Shannon sa nám predviedol ako najukecanejší záporák všetkých čias. Pravú ruku mu robila Faora-Ul (Antje Traue). Celkovo si ale myslím, že všetky postavy mohli zahrať komparzisti, lebo scenár nikomu nedovolil predviesť svoje herecké umenie a všetky dialógy a bitky boli vedené bez väčších emócií.

Na tomto letnom trháku je však najdôležitejšie geniálne spojenie vizuálnych prvkov, zvukových efektov a príjemnej hudby Hansa Zimmera, ktorý už zhudobnil veľa skvelých filmov. Poďme späť k vizuálnym efektom. Tie boli zatiaľ to najlepšie, čo som videl. Nádherný Krypton, vesmírne koráby, výbuchy, lietajúce vlaky, kamióny, osobné autá a samozrejme aj lietadlá, padajúce mrakodrapy a to všetko len kvôli tomu, aby si Kal-El usporiadal svoj bordel v hlave. V konečnom dôsledku rozmlátil polovicu Metropolisu kvôli záchrane ľudstva.

Amirova roztrasená kamera dodala filmu dokumentárneho ducha, čo je vo svete akčných hrdinov, ale aj mnohých iných žánrov nevídané. Po šesťdesiatich minútach sa mi už z toho všetkého triasli aj mastné okuliare na nose a začalo to byť nepríjemné. Celkovo beriem kamerotras ako nový a svieži vánok do filmu, ale naozaj sa nemusela kamera triasť aj pri romantickom vzdušnom bozku Clarka a Lois.

Man of Steel je vizuálne dokonalý prequel k novej sérii, ktorý je však až príliš veľkolepý a plný “múdrych” vážnych replík, štipky romantiky, suchého humoru a pokrových tvárí. Posledné menované urobia zo Supermana vo finále vyvážený celok. Nečakajte, že sa nový Clarkov príbeh bude podobať na temného Nolanovho Batmana alebo na vtipno-akčných Snyderových Transformerov. Je to jednoducho vážny superakčný trhák. 

Aj napriek nejakým drobnostiam si odo mňa mladý Kal-El s množstvom nadľudských schopností vyslúžil sedemdesiatdeväť chlpov z hrude zo sto. A nezabúdajte, že mu môžeme kľudne veriť, veď vyrástol v Kansase.


RATING 7,9/10

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára