nedeľa 13. januára 2013

Lincoln (2012)



info:
IMDbČSFDRotten Tomatoes, Feeling Movies

Dejepis bez emócií


Kinematografický zážitok roka pre hrdých američanov, filmových kritikov a zanietencov. Pre ostatných len predĺžená hodina dejepisu. Tak by som stručne zhrnul najnovší snímok Stevena Spielberga. Myslel som si, že film bude o živote človeka, ktorý zrušil otrokárstvo, ale dočkal som sa len senátorských hádok o trinásty dodatok. Dej sa odohráva hlavne v období od znovuzvolenia po ukončenie hlasovania. Čo je na životopisný film naozaj málo. Takisto som myslel, že sa vo filme objavia aj nejaké scény z občianskej vojny tak, ako to bolo ukázané v upútavkách. Mýlil som sa. Aby som len neohováral scenáristov, okrajovo sa tu vyskytli aj udalosti zo súkromného života šestnásteho prezidenta najsilnejšej krajiny sveta.
Snímok s dĺžkou 150 minút ma ale už od začiatku totálne nezaujal. Napriek tomu prebiehala posledná polhodina svižne, bola smutná, dojemná, dramatická a aj keď som vedel, ako film skončí, s napätím som čakal na výsledok hlasovania. Ten Abrahamovi oznámili rozoznením všetkých zvonov vo Washingtone.

Herci podali nadpriemerné výkony, ako v hlavnej úlohe (Daniela Day-Lewis á la Lincoln), tak vo vedľajších (napríklad Sally Field ako pani Lincolnová). Tommy Lee Jones ale všetkých prekonal stvárnením “výbušného” senátora Thaddeusa Stevensa, za čo si podľa mňa zaslúži sošku zlatého naháča.

Čo ma ale prekvapilo, bolo slabé zobrazenie patriotizmu v podobe americkej vlajky, ktorú som si všimol iba v piatich scénach (plus jedna konfederačná). Tá bola častejšie zobrazená aj v 7th Heaven.

Film by sa mal volať Trinásty dodatok s podtitulom Hádka senátorov. A samozrejme by mu mohla konkurovať nejaká kvalitnejšia komunistická TV inscenácia z Československa. Celkovo mu dávam šesťdesiatsedem oslobodených černochov zo sto. A aj napriek tomu, že film bol natočený len kvôli čo najväčšiemu počtu získaných cien a nie pre bežného diváka.





RATING 6,7/10

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára